Angkor tempels en relaxed Laos

Tempels van Angkor

Zoals gezegd zijn we er woensdag om 5.00 uur op uitgegaan om Angkor te verkennen. Toen we met de tuktuk in Angkor aankwamen, merkten we dat het wel handig zou zijn een zaklamp te hebben. Het was pikkedonker en nogal moeilijk om een weg te banen tussen alle stenen en stukken tempel. Gelukkig waren we niet de enigen in Angkor, zodat we toch nog wat verlichting om ons heen hadden.

Uiteindelijk was de zonsopgang bij Angkor Wat niet zo magisch als we gedacht hadden. Dit kwam mede doordat er naast ons nog meer dan 100 anderen naar de zonsopgang keken. Toch was het wel leuk om meegemaakt te hebben.

Na zonsopgang zijn we Angkor Wat ingegaan om de tempel eens goed te bekijken. Het is echt ongelooflijk om te zien. Gelukkig is het Angkor Complex erg groot, daardoor merkten we niet zoveel van al die toeristen.
Veel mensen denken dat Angkor Wat de naam van het hele complex is, dit is niet zo. Angkor Wat is een van de veel tempels in het kilometers omvattende complex 'Angkor'. In Cambodja en Laos heb je trouwens heel veel gebouwen die de naam 'Wat' dragen, dit betekent namelijk tempel.

Na Angkor Wat hebben we nog een aantal, zeker net zo indrukwekkende, tempels bezocht. Allemaal erg bijzonder en met erg steile trappen. We kunnen ons voorstellen dat hier wel eens gewonden vallen. De laatste tempel die we bezocht hebben was de 'Ta Phrohm' tempel. Dit is de tempel waard de film 'Tombraider' is opgenomen. Deze tempel is eigenlijk meer een grote ruine, waar wortels van megagrote bomen door en overheen groeien.

De afstand tussen de vele verschillende tempels is enorm, sommige tempels liggen wel tien kilometer van elkaar vandaan. Daarom hadden we een tuktuk geregeld die ons naar de verschillende tempels bracht. We hebben een hele dag bij Angkor doorgebracht, maar dat is ook echt het minimum! De meeste mensen kopen een drie-dagenkaart of zelfs een weekkaart!

Butterfly Garden

De volgende dag hebben we de Butterfly Garden bezocht. Dit is een restaurant met een mooie tuin waar duizenden vlinders zitten. De vlinders worden gevangen door kinderen op het platteland en ze verkopen ze aan het restaurant. Met het geld dat ze verdienen kunnen ze naar school.
De vele vlinders waren erg mooi om te zien. Ook konden we zien hoe een nieuwe lading vlinders werd losgelaten in de tuin. Dit was wel een beetje zielig... de vlindertjes werden door de kindjes in mandjes binnengebracht en daarna grepen ze met hun handjes in de mandjes om de vlinders eruit te halen. Dit restulteerde in zeer tamme (lees: gewonde) vlinders. Later zag je ook allemaal dode vlinders of vlinders die een vleugel mistten.

Naast de mooie vlinders zat de tuin ook vol met hagedisjes. Deze hagedissen waren erg druk met het vangen van (gewonde) vlinders. Zielig voor de vlindertjes, maar wel leuk om te zien....

Over Siem Reap hebben we verder niet zoveel te vertellen. Het is een leuk stadje, maar we moesten snel door naar Laos. We moeten op 11 februari alweer in Bangkok zijn om Jochem (Mark's huisgenoot, voor degenen die dat niet weten!) op te pikken van het vliegveld.

Sabaidee!

Vrijdag zijn we met het vliegtuig naar Vientiane (Laos) gevlogen. Toen we aangekomen waren in Vientiane zijn we maar meteen de stad gaan verkennen. We wilden de volgende dag alweer door naar Vang Vieng en anders zouden we niets van Vientiane zien.

We hebben een scootertje gehuurd en hierdoor zijn we voor het eerst in aanraking gekomen met de corrupte politie. We zagen een eenrichtingsverkeersbord over het hoofd en natuurlijk stond in die straat de politie te controleren. Na een lange preek in het Laotiaans kwam de agent er eindelijk achter dat Mark niet uit Laos komt. Dat gebeurt hier trouwens overal in Azie, in Cambodja hoorde Mark dagelijks: 'You look same Khmer!.

De agent dus maar een andere agent laten komen die engels kon. De boete was 5 dollar, maar de grapjas zei dat we de boete pas maandag (het was vrijdag) op het politiebureau konden betalen. Toen we zeiden dat dit absoluut niet kon, omdat we dan allang uit Vientiane weg zouden zijn, was het ineens geen probleem om het gelijk aan hem te betalen! Toen Charlotte hem de 5 dollar wilde geven, keek de agent geschrokken om zich heen en gebaarde hij dat we het geld maar stiekem in een tasje, dat aan het stuur van zijn motor hing, moesten stoppen.

Na dit incident zijn we verder gegaan op onze motorbike, alleen zijn we heel goed gaan opletten! Dat was ook wel nodig, Vientiane is erg onhandig met heel veel eenrichtingsverkeer-wegen. Na een aantal Wats (tempels), hebben we de Vientiaanse Arc de Triomphe bezocht. Daarna hebben we de motorbike snel weer teruggebracht om verdere problemen te voorkomen!

Tijdsbesef in Laos

Zaterdag zijn we alweer met de bus naar Vang Vieng vertrokken. Om weg te kunnen, moesten we kennis maken met het Laotiaanse gevoel voor tijd. Een uur later dan gepland werden we eindelijk opgehaald bij ons hotel door een tuktuk. Deze bracht ons naar de bus. De bus was vol, dus moesten we in een minibus. Alle bagage werd op het dag geladen en na een uur waren we nog niet weg, maar kwam er een grote bus waar we in moesten overstappen... Alle bagage werd weer van het andere busjes gehaald en op de grote bus geladen... Uiteindelijk zeker 2 uur later dan gepland vertrokken naar Vang Vieng.

Vang Vieng maakt onze verwachtingen van Laos helemaal waar. We hebben expres gekozen voor een guesthouse dat niet in het stadje zelf ligt maar iets daarbuiten. We zitten midden in de natuur en vlakbij de Mekong, tussen het voor ons bekende Karstgebergte.

We hebben een soort bungalow waar een mooie tuin bij is en er lopen wel een stuk of tien jonge katjes, erg gezellig...