Een weekje Kampuchea (Cambodja)

Hobbel in de weg.... Gat in de weg: op naar Phnom Penh
Het is al weer een week geleden dat we de grens tussen Vietnam en Cambodja zijn overgestoken. Het was een lange boottocht, zo'n 6 uur, maar het uitzicht was vaak erg mooi. Je kon echt zien hoe de mensen aan de oevers van de Mekong leven en naar lieve kindjes zwaaien.
Aangekomen bij een klein plaatsje werden we in een veels te krap busje gepropt met een aantal andere backpackers. De wegen in Cambodja zijn erg slecht en dat hebben we zelf moeten ondervinden. Na een uur rijden, hoorden we een raar gesis.... jahoor: lekke band. Iedereen werd het busje uitgestuurd en het probleem werd gelukkig snel verholpen.

Eenmaal aangekomen in Phnom Penh zijn we met de andere backpackers naar het Boeng Kak meer gelopen. Daar zit echt het backpackerssteegje van Phnom Penh, erg gezellig. Phnom Penh schijnt 's avonds niet zo veilig te zijn, dus we waren blij toen we een plekje hadden gevonden.
Of het echt zo onveilig is weten we niet, waarschijnlijk wordt het ook gezegd om mensen bij de hostels te houden.

Killingfields en S21
In Cambodja werden we gelijk geconfronteerd met de armoede en de sporen die het oorlogsverleden heeft achtergelaten. Heel zielig om te zien zijn de talloze straatkinderen en verminkte mensen die bedelen of spulletjes verkopen. Een groot deel van de mijnen uit de oorlog is nog steeds niet opgeruimd en dagelijks vallen er nog slachtoffers. Je kunt er niet om heen als je hier rond loopt.

Een van de eerste dagen in Cambodja hebben we de Killingfields van Choeng Ek bezocht. Onder het regime van Pol Pot werden de gevangen van S21 hier heen gebracht en gedood. Om kogels te sparen sloegen de Rode Khmer kinderen dood door ze tegen bomen aan te slingeren of bij ouderen door hun hoofden met de achterkant van geweren in te slaan. Minimaal 17.000 mensen zijn hier omgebracht. Choeung Ek was slechts ??n van de vele killing fields in Cambodja. Het herdenkingsmonument bestaat uit een hoge toren die afgeladen is met menselijke schedels. Aan veel van de schedels kun je zien dat er grof geweld is gebruikt. Overal om het monument heen zijn de sporen duidelijk te zien: stukken kleding die in de velden liggen, tanden en botten in/op de grond en je kunt zien dat elke boom hier een eigen geschiedenis heeft.... Talloze (kap)mesafdrukken in elke boom.

Na de Killingfields hebben we de S21 gevangenis bezocht. Tuol Sleng (S21) is een oude school die door de Rode Khmer werd overgenomen. Het gebouw werd gebruikt als gevangenis en martelkamer. Net als in de concentratiekampen van de Nazi's legde de Rode Khmer alle gegevens vast in een administratie en werden er ook foto's gemaakt van de gevangen, soms zelfs 1 foto voor en 1 na marteling. Veel van deze foto's kon je bekijken in de oude gevangenis, heel veel is bewaard gebleven. Het was erg indrukwekkend en emotioneel om het complex te bekijken. Je kunt je niet voorstellen dat mensen tot zoiets in staat zijn.

Een heel ander excursie was het bezoeken van een shooting range. Hier kon je schieten met allerlei wapens (zonder licentie). Mark heeft een AK47 geprobeerd, de 'rocketlauncher' en handgranaten hebben we maar achterwege gelaten...
De andere dagen hebben we gevuld met een rustig verblijf rondom ons hostel. Niet geheel rustig, want je wordt constant gestalkt door jonge verkopertjes die je (gekopieerde) boeken willen aansmeren. Sommige kinderen zijn nog geen 5 jaar oud.

Met de 'achtbaan' naar Siem Reap
Vanochtend hebben we de bus genomen naar Siem Reap. Dat was me het ritje wel...
We hadden al gezegd dat de wegen in Cambodja slecht zijn, dit hebben we opnieuw moeten ondervinden. Deze weg was mogelijk nog slechter dan de weg naar Phnom Penh.
De hobbels en gaten in de weg waren soms zo erg dat je even gewichteloosheid ervaarde en loskwam van de stoel. Helaas ontbraken de gordels, dus met een keiharde klap kwam je weer op je stoel terecht! Na een rit van 6 uur, vol met hobbels en bobbels en maar liefst twee  lekke banden (!), zijn we toch nog aangekomen veilig aangekomen in Siem Reap.

Deze rit heeft ervoor gezorgd dat we onze plannen wijzigen... We waren van plan om met de bus naar Bangkok te gaan en van daaruit naar Laos te reizen. Van alle kanten horen we dat de bustrip naar Bangkok nog veel erger moet zijn (en die duurt 10 tot 14 uur!). Dus hebben we besloten maar met het vliegtuig naar Vientiane te vliegen.

Siem Reap
Siem Reap is een erg toeristisch, maar wel gezellig en mooi stadje. Veel leuker en vriendelijker dan Phnom Penh. Vandaag hebben we de dag gevuld met bijkomen van het achtbaanritje...
Morgen staan we op tijd op om van de zonsopgang bij de tempels van Angkor te kunnen genieten. Om 5.00 uur vertrekken we bij ons door Nederlanders gerunde hotel.