Hectische reis naar Vietnam

Yangshuo

Ons verblijf in Yangshuo was kort maar gezellig. Yangshuo is een erg leuk plaatsje, maar heel toeristisch. Dat kon je ook merken aan de prijzen... waar je in Beijing voor 20 cent een blikje cola kon kopen, betaal je hier 2 euro. Wel krijg je hier echt een vakantiegevoel.

We hadden een boottochtje in de planning staan, maar dat hebben we toch niet gedaan. In plaats daarvan hebben we een (electrisch) scootertje gehuurd. Het duurde niet lang of we hadden ook een gids... Dit bleek toch wel makkelijk te zijn, want hij heeft ons langs de mooiste plekjes in Yangshuo geleid.

Reis naar Vietnam

We zijn maar kort in Yangshuo gebleven omdat ons visum voor Vietnam anders al zo snel verlopen is. Ook wilden we graag met oud & nieuw in Hanoi zijn. Dus begon gisteren onze reis naar vietnam al vroeg. Met de bus zijn we naar Nanning gegaan, dat is ongeveer 6,5 uur rijden. In Nanning aangekomen moesten we treintickets regelen voor Hanoi voor de volgende dag, we hadden namelijk besloten om een nachtje in Nanning te blijven anders zou het wel een hele lange reis worden. Helaas waren er geen rechtstreekse tickets naar Hanoi en moesten we het doen met een ticket naar het grensplaatsje PingXiang.

De treinreis naar Pingxiang was weer een nieuwe ervaring... Stel je eens voor: de trein is propvol.... maar er moeten nog meer mensen in! Iedereen hangt over elkaar heen en het stinkt! De reis duurde 3,5 uur.

In Pingxiang aangekomen, kregen we gelijk een lift aangeboden naar de grens. In een soort tuktuk (die soms bijna niet vooruit te branden was) zijn we naar de ''Friendship pass'' gebracht. Het oversteken van de grens ging vrij vlot, heel vaak het paspoort laten zien, veel papieren invullen en dat was het. Eenmaal de grens over hebben we een taxi genomen naar Lang Son, een klein plaatsje van waaruit de bus naar Hanoi vertrok.

Het duurde erg lang voor we Lang Son eindelijk verlieten, eerst zijn we wel 3 keer rondgereden voor alle passagiers waren opgepikt. Het busje zat helemaal vol.

De rit was hobbelig en misselijkmakend, maar we zijn gezond en wel aangekomen. We hadden bijna niet gedacht dat het mogelijk was, maar in Vietnam rijden ze nog associaler dan in China. Je moet hier in Hanoi soms op straat lopen omdat de stoep vol staat met scooters. En als je op straat loopt, moet je heel goed opletten... het lijkt wel ''Frog it'' (voor de kenners!)

Morgen gaan we Hanoi verkennen en 's avonds dus oud & nieuw vieren. Hoe en waar we dat doen weten we nog niet.

We wensen jullie allemaal vast een heel fijne jaarwisseling en een gelukkig 2008! We zullen aan jullie denken als wij het vast vieren (6 uur eerder :) )