Luang Prabang en Omnamahshivaaya-ervaring op Koh Samui

Luang Prabang

Donderdag zijn we van Vangvieng naar Luang Prabang vertrokken. Natuurlijk verliep ons vertrek weer voor Laotiaanse begrippen zoals gewoonlijk, zo'n 2 uur later dan gepland. Er waren wat mensen die hier stennis om schopten en het de chauffeur behoorlijk kwalijk namen. Het kon ook niet anders, dit resulteerde uiteindelijk in een erg chagrijnige chauffeur die op zijn beurt weer zijn frustraties weer uitte in zijn rijkunsten. Door zijn opgefokte snelheid en de vele bochten door de bergen was dit niet echt fijne reis en waren we allebei een erg misselijk. Na een rit van zo'n 6 uur kwamen we eindelijk in Luang Prabang aan, jammer genoeg hadden we van te voren geen guesthouse geboekt en bleek bij aankomst bijna alles vol te zitten. gelukkig zijn er veel guesthouses en zitten ze heel erg dichtbij elkaar, dus viel het gesleep met alle bagage nog mee. Na een stuk of 15 guesthouses te zijn af geweest hebben we toch nog een leuke gevonden, alleen bleek dat we er maar 1 nacht konden blijven. Wij waren allang blij dat we iets hadden en besloten om 1 nacht te blijven en de volgende dag een nieuw verblijf proberen te regelen. Meteen verder zoeken had ook geen zin, echt alles zat vol en ze weten pas vaak op de dag zelf wanneer mensen uit checken. En na een lange misselijkmakende rit en 15 guesthouses te zijn afgeweest, wil je wel graag even wat anders dan meteen weer meer guesthouses af! Die dag hebben we verder dan ook niet zoveel meer gedaan, de stad te voet een beetje verkend en een nachtmarktje afgestruind.

De volgende ochtend ging de wekker alweer om 5.00 af, omdat we de processie van de monniken graag wilde zien. Dit schijnt 1 van de bezienswaardigheden van Luang Prabang te zijn. Na een fruitmandje en wat rijst te hebben gekocht bij een local, kregen we een matje waar we plaats mochten nemen. Na eventjes gewacht te hebben, kwamen de monniken in lange rijen aanlopen. Ze lopen langs je met een soort pot, waar je het eten in kunt doen. De monniken zijn afhankelijk van wat ze krijgen van de lokale bevolking.

In de middag zijn we naar de Kuang Si waterval geweest. Je kon er helemaal bovenlangs lopen, maar dat was wel een flinke klimtocht. Het uitzicht was erg mooi en toen we weer naar beneden wilden klimmen zagen we ineens een paar jongens uit een paadje komen waar 'Danger, No Entry' bij stond. We moesten lachen en vroegen wat daar te zien was en of het echt zo gevaarlijk was. Dat was het niet en ze zeiden dat er een mooi plekje was waar je kon zwemmen. We konden het niet laten en zijn toch maar een kijkje gaan nemen. En inderdaad, de waterval kwam daar naar beneden in een heel mooi zwembadje en het was er verder erg rustig.

Op de terugweg naar Luang Prabang zijn we nog gestopt bij een soort handwerk dorpje. Daar maken ze alle mooie souveniertjes die in de steden verkocht worden. Je merkt hier gelijk dat alles is ingesteld op het verkopen aan toeristen, want achter de kraampjes staan vaak kindjes van 4 jaar die al in het engels aan je vragen of je wat wilt kopen!! Het wordt ze met de paplepel ingegoten!

's Avonds hebben we nog even de leuke marktjes afgestruind. Het is echt moeilijk om hier niet wat te kopen, ze hebben zulke mooie dingetjes! We hebben dan ook allebei wat leuke dingetjes gekocht. Bij de kraampjes hadden ze alleen overal gekleurd licht en toen we thuis kwamen bleken veel dingetjes een andere kleur te hebben dan we dachten! Maar toch nog mooi hoor!

De volgende ochtend zijn we begonnen met onze reis naar Bangkok. Na een nacht in Vientiane te hebben geslapen zijn we doorgereisd naar Bangkok.

In Bangkok aangekomen moesten we weer eens op zoek naar een slaapplek. Dit viel weer hard tegen, vooral omdat we deze keer twee kamers moesten boeken. Na bijna een uur te hebben rondgelopen door de backpackers-buurt hebben we het maar opgegeven om daar iets te vinden. Er liepen ontzettend veel andere backpackers die ook allemaal een kamer zochten. We hebben toen besloten om in een andere buurt een hotel te boeken. In een internetcafeetje hebben we een leuk hostel opgezocht waar ze nog plek hadden.

In de middag moesten we naar het vliegveld om Jochem op te pikken. Het duurde erg lang voor hij eindelijk door al het papierwerk heen was, na bijna 2 uur te hebben gewacht en zagen we eindelijk jochem de gate uitwandelen.

Samen met Jochem zijn we teruggegaan naar ons hostel en hebben we lekker uitgerust, we hadden alledrie erg weinig geslapen tijdens de reis naar Bangkok.

Gisteren hebben we een dagje gewinkeld, daar wordt je hier goed moe van! Omdat we de grote steden eigenlijk alleen maar druk en chaotisch vinden gaan we morgen al weer door naar de eilanden. We gaan eerst een weekje naar Ko Samui en daarna naar Ko Phangan voor de Full Moon Party.

De reis van Bangkok naar Ko Samui was erg misselijkmakend. Met een catamaran werden we naar Ko Samui gebracht. Mark werd erg ziek op de boot en Charlotte voelde zich ook niet echt lekker. Met Jochem ging alles prima! Hij had nergens last van.

Gelukkig waren we erg blij met ons nieuwe onderkomen hier en dat maakt een hoop goed. We blijven hier in hele simpele hutjes direct aan de zee. 's Avonds vallen we in slaap met het geluid van de zee op de achtergrond.

De eerste dag op Ko Samui hebben we een beetje door Lamai gelopen (dat is het deel van het eiland waar wij zitten). En 's middags hebben we een beetje gezwommen en gezonnebaad. We wilden eigenlijk nog wel iets doen en hebben daarom een scootertje gehuurd en zijn naar een midgetgolfbaan heen gereden. Dat was wel lachwekkend om te doen! Jochem heeft ons helaas dik ingemaakt! Na het midgetgolfen zijn we in het meest toeristische gedeelte van het eiland even gestopt om te winkelen en te eten. We hadden onze helmen aan de motorbikes laten hangen en toen we in een restaurant zaten ging het keihard regenen. Met een natte helm op de kop zijn we teruggereden naar onze hutjes.

Omnamahshivaaya!!!

De volgende dag hebben we een eiland tochtje gemaakt. Met de scooter zijn we naar een waterval gereden waar Mark en Jochem een hele grote veraan hebben gezien. Na de waterval hebben we nog een Butterfly Garden bezocht. En daarna wilden we door de bergen van het eiland over een zandweggetje terug rijden om een view point te bezoeken. Dit was aan het begin erg leuk en uitdagend, maar de zandweggetjes waren erg slecht en doordat jochem het niet nodig vond om van te voren bij te tanken, had jochem z'n motorbike heel erge dorst.  Op een gegeven moment begonnen we hem wel te knijpen... Het begon al tegen de avond aan te lopen en we hadden het idee nog best een eind te moeten. We waren echt midden in de jungle en een restaurantje dat de hele tijd aangegeven stond was helemaal verlaten... We kwamen verder ook geen enkel huis meer tegen, alleen maar hele dikke spinnen in grote spinnewebben. We hadden wel een kaart van het eiland bij ons, maar die was niet echt duidelijk. We waren bijna bang dat we zouden moeten blijven slapen in een van de leegstaande huisjes. Gelukkig kwamen we op een gegeven moment steeds vaker bewoonde huisjes tegen en was de weg op sommige plekken zelfs verhard. Doordat Jochem bij elke afdaling de motorbike uitzette kon hij gelukkig benzine besparen. Langzaam aan kwamen we weer dichter bij de bewoonde wereld en hebben we het toch nog tot een goed einde weten te brengen. Achteraf vinden we het wel een heel leuk avontuur, maar op het moment dat we midden in de jungle waren was het te spannend en op sommige momenten toch niet zo leuk!

Helaas is de memorycard van het fototoestel kapot gegaan dus moeten jullie dit sterk verhaal het zonder foto's doen.