Nha Trang tot de Mekong Delta

Nha Trang
Toen we met de slaapbus aankwamen in Nha Trang wilden we eerst een aantal hotels bekijken en vergelijken. Vanaf het begin van onze zoektocht zijn we gestalkt door een motorbike-jongen die ons een hotel probeerde aan te smeren. Wij wilden toch echt zelf een hotel uitzoeken, maar hij liet ons niet met rust! Het leek wel of hij een bord voor z'n kop had! Zo erg hadden we het nog niet meegemaakt. Uiteindelijk hebben we zonder zijn hulp een leuk hotel weten te vinden.

In Nha Trang hebben we alleen de eerste dag mogen genieten van het mooie weer en strand.  We hadden gelijk een boottripje geregeld, maar door het slechte weer is dat niet door gegaan. Wel hebben we een bezoek gebracht aan het Oceanographic Institute, waar je allerlei zeedieren die in Vietnam aan de kust voorkomen kunt bekijken. Het was vrij simpel, maar toch leuk om te zien. Wat wel een beetje vreemd is, is dat ze bij elke vissoort wat uitleg geven en dat bij een aantal soorten er bij stond dat het een erg lekkere vis is.
Het gedeelte van het museum met de zeedieren in sterk water vonden we wat minder lekker, het stonk er ook nogal...

Uiteindelijk hebben we de andere dagen gevuld met films kijken en een beetje luieren. Het regende zo hard dat je de straat beter niet op kon gaan. We zijn dan ook eerder dan gepland weggegaan uit Nha Trang, het weerbericht beloofde geen snelle verbetering.

Ho Chi Minh City (Saigon)
Van Nha Trang naar Ho Chi Minh hebben we weer de slaapbus (12 uur rijden) genomen. De weg was erg slecht en slapen ging dan ook weer nauwelijks.
In Ho Chi Minh aangekomen moesten we op zoek naar een hotel, we hadden op internet al een selectie gemaakt van een paar leuke hotels. Helaas bleken deze allemaal vol te zitten, ook de andere hotels in die straat. Na eventjes zoeken hebben we een simpel, goedkoop guesthouse gevonden. Dit leek ons eerst niet echt wat, maar het viel toch reuze mee.

In Ho Chi Minh zijn we maar twee dagen geweest, omdat ons visum bijna verlopen is. De eerste dag zijn we naar de dieren- en botanische tuin geweest. Het dierengedeelte was niet zo geweldig, maar daar waren we al voor gewaarschuwd (soms erg zielig in die kleine hokjes). De dierentuin zelf zag er erg mooi uit, omdat het dus een botanische tuin is. Overal grote tropische bomen en prachtige bloemen.

De tweede dag hebben we een motorbike gehuurd om de stad te verkennen. In de Lonely Planet werd dit sterk afgeraden. Er stond 'You must be brave, or strupid to drive a motorbike in Ho Chi Minh'. Welk van de twee wij waren (brave of stupid), laten we in het midden. Het was in ieder geval een heel avontuur en we zijn uiteindelijk heelhuids terug in ons hotel gekomen.
Tijdens onze dagtocht hebben we alweer een Notre Dam Cathedraal bekeken, die hebben ze in Vietnam blijkbaar erg veel. Dit was de mooiste van de drie.
Daarna hebben we een rondleiding door het Reunification Palace gekregen. Dit was een presidentieel paleis en staat symbool voor de overgave van Saigon. De naam heeft het paleis te danken aan het weer samenvoegen van Noord en Zuid Vietnam na de oorlog.

Mekong Delta
We hebben in Ho Chi Minh een driedaagse tour geboekt naar de Mekong Delta. We zijn eerst zo'n 20 tourbureautjes afgeweest om weer een vergelijkend warenonderzoek te houden. De meeste bureaus bieden tours aan met maximaal 45 personen... Dat vinden wij dus echt veel te veel. Uiteindelijk hebben we een goede gevonden, we moesten maar geloven dat er meestal maar 10 mensen meegingen. Dit bleek gelukkig ook echt zo te zijn.
Deze tour eindigt voor ons in Phnom Penh (Cambodja).

Gisteren begon onze tour, we zijn met een klein bootje over de Mekong gevaren naar een eiland. Hier konden we zien (en proeven) hoe de bewoners kokossnoepjes maken. Ook hebben we hier gefietst, dat was alleen niet echt een succes. Het tempo lag bedroevend laag, omdat er een vrouw blijkbaar nog nooit eerder gefietst had! Dit eindigde in een vermissing van de betreffende vrouw en haar man. Ze bleek tegen een motorbike te zijn opgefietst, waardoor haar fiets kapot was.

Verder hebben we nog een voorstelling gehad met Vietnamese muziek en zang. Onder genot van vers tropisch fruit konden we hier van genieten en zelf proberen te spelen. Ook heeft Mark hier een nieuw huisdier gevonden: een grote tijgerpython. Helaas moest deze achterblijven in het dorp. 'S avonds bleven we overnachten in het stadje Can Tho. We moesten zelf op zoek naar een leuk restaurantje. Dit viel helaas niet mee. Na een lange speurtocht waren we weer terug bij af, bij een restaurantje naast ons hotel. Dit restaurant had bakken vol met kikkers, slangen, schildpadden en vissen. Die wachtten om opgegeten te worden, heel zielig en een beetje onsmakelijk...

Vandaag zijn we de mekong weer opgevaren en konden we een drijvende markt bekijken. Dit was heel leuk om te zien. Elk bootje heeft aan de mast de producten hangen die ze verkoopt. Bijvoorbeeld bootjes met bananen, ananas, kool, bieten, wintermeloen, pompoen, pomelo etc.
Verder hebben we nog over een apenbruggetje gelopen, dit is een heel smal en simpel bruggetje van een aantal bamboestokken. Tijdens de wandeling naar het bruggetje hebben we hele vieze grote spinnen gezien, bah!

We hebben net gegeten in een erg chique restaurant, er is hier niet veel keus. Morgen gaan we nog een paar dingetjes bekijken in de Mekong Delta en daarna varen en rijden we door naar Phnomh Penh. Daar laten we weer wat van ons horen.