Van de Full Moon party tot aan Pulau Perhentian

Ons verblijf op Ko Samui hebben we afgesloten met de Full Moon Party. We moesten langer blijven omdat de Full Moon Party ineens verplaatst werd naar een andere datum.  Eigenlijk hadden we Ko Samui wel een keer gezien en het liefst waren we ook al eerder naar Ko Phangan gegaan (daar werd de Full Moon Party gehouden), maar alles zat daar helaas al vol.

We hebben geen spijt dat we wat langer zijn gebleven om toch nog de Full Moon Party mee te maken, want het was echt een (feest)ervaring die ons lang bij zal blijven.

Full Moon Party

Met een speedboot zijn we van Ko Samui naar de Full Moon Party op Ko Phanang gebracht. De Full Moon Party's zijn een wereldwijd begrip, van overal uit de wereld komen mensen hier speciaal voor naar toe. Het is een feest aan het strand dat elke maand tijdens volle maan gehouden wordt. Er zijn vaak duizenden mensen aanwezig en het feest gaat door tot ver na zonsopgang.

Aangekomen op Ko Phanang was het feest al begonnen en was het een grote chaotische bende van allerlei mensen van over de hele wereld. Er werd flink gefeest en gedronken, geen glaasjes bier, maar emmers vol sterke drank. Dit gezuip zorgde natuurlijk voor de nodige vreemde, maar ook lachwekkende taferelen. Het was echt leuk om het hele grappige gebeuren te bekijken, waar (dronken) mensen zich wel niet mee kunnen vermaken!

Op het strand hadden ze bijvoorbeeld met benzine lijntjes vuur gemaakt, waar je doorheen kon lopen, rennen, dansen of springen. Ook Jochem had zich wat moed ingedronken en heeft nog een paar pogingen gewaagd! Het ging allemaal net goed, al hebben sommige mensen hun voeten wel pijnlijk verbrand!

Op een gegeven moment vonden we een Thai die 'dood' op de grond lag. Een Australiër maakte zich nogal zorgen en vroeg of we om hulp wilden vragen, maar de locals vonden het blijkbaar niet nodig. Daarom heeft Jochem de Australiër maar geholpen om de 'dode' kerel naar de eerste hulp te dragen. Daar aangekomen bleek al gauw dat er anderen waren die er veel erger aan toe waren en ze wilden hem dan ook niet helpen. Opvallend genoeg vertoonde de 'dode' kerel eenmaal weer buiten levenstekenen en werd de blijkbaar dronken kerel weer snel wakker. Even later stond hij alweer luidkeels te feesten met Jochem. Zijn vrienden die eerst zoek waren, waren niet echt van de kerel gecharmeerd, want hij bleek ook al aan het begin van de avond bij een van de jongens thuis in de huiskamer gepist te hebben!

De Full Moon Party was echt heel mooi om mee te maken, zo leuk we dat we dit feest nog wel een keer in ons leven willen bezoeken!

Patong

Van Ko Samui zijn we doorgereisd naar Phuket. We dachten dat het een echte badplaats was, maar het strand ligt nog wel een eindje van het centrum af. We zijn daarom maar in dag in Phukettown gebleven en daarna doorgegaan naar Patong Beach. Dat ligt vlakbij Phuket en is een echte badplaats.

Patong is een hele toeristische plaats en alles was er erg duur. Het was wel leuk om er eventjes rond te lopen, maar we hadden alledrie niet de behoefte om er lang te blijven. Je zag er heel veel oude mannen met hele jonge meisjes en het stikt er van de girlybars. Daarom zijn we maar een dag in Patong gebleven en van daaruit naar Ko Phi Phi gegaan.

Ko Phi Phi

We hadden gehoord en gelezen dat Koh Phi Phi heel mooi moest zijn, Koh Phi Phi is de plek waar de film 'The Beach' is opgenomen. Na in 2004 getroffen te zijn door de Tsunami, heeft het eiland zich redelijk hersteld. Op sommige plekken is de schade nog zichtbaar, maar over het algemeen is alles weer opgebouwd en gaat het leven weer verder.

Onze hoge verwachtingen van Ko Phi Phi zijn helemaal waargemaakt. Het is echt een paradijsje: mooie stranden, heerlijk weer, overal lieve katjes en het meest relaxed is er geen echte wegen zijn en dus dat er nergens scooters en auto's rijden!! Onze eerste dag op Ko Phi Phi hebben we gesnorkeld, je ziet er echt prachtige visjes en Mark ontdekte dat ze zelfs uit je hand eten!

's Avonds hebben we een Muay Thai bokswedstrijd bezocht. Nou ja, het was geen echte.... Bij deze wedstrijd konden vrienden het tegen elkaar opnemen voor een gratis bucket (emmer met drank).

Omdat het snorkelen zo mooi was, zijn we de volgende dag weer gegaan. Deze keer gingen we naar een strandje en als je nog maar tot je knieen in het water stond werd je al omringd door kleurige visjes. We hadden hondenkoekjes meegenomen om de vissen te voeren en dat was een groot succes. De visjes zijn er gek op en zwemmen constant om je heen. Ze vonden het zelfs zo lekker dat ze ook regelmatig in je vingers bijten!

Kuala Lumpur

Helaas konden we niet zo lang op Ko Phi Phi blijven als we wel gewild hadden. Maar Maleisië wilden we ook graag zien en daarom zijn we op 3 maart naar Kuala Lumpur gevlogen. Kuala Lumpur is weer een heel andere stad dan Bangkok, ook wel druk, maar lang niet zo chaotisch, veel geordender.

In Kuala Lumpur hebben we de Petronas torens bezocht, deze torens zijn de hoogste twin-towers ter wereld. Tussen de twee torens zit een loopbrug en die kun je bezoeken om van het uitzicht te genieten. Het uitzicht was heel mooi, alleen een beetje jammer was dat we heel lang moesten wachten door de drukte en we maar heel kort op de loopbrug mochten blijven.  Omdat het drukke verkeer, de chaos, uitlaatgassen en de grote afstanden van de stad ons snel tegen gaan staan en we meer genieten van mooie natuur, strand, jungle en beestjes wilden we al gauw door naar de volgende bezienswaardigheid van Maleisie.

Cameron Highlands

Van Kuala Lumpur zijn we naar de Cameron Highlands gereisd. Dit is een hooggebergte in Maleisie dat bekend staat om de vele theeplantages, mooie natuur en allerlei soorten boerderijen. Gelukkig was het hier een stuk minder warm dan in Kuala Lumpur. De dikke truien en lange broeken konden we weer uit onze tassen halen. Jammer genoeg hadden we de meeste warme kleding alweer naar huis gestuurd. De eerste dag zijn we naar een theeplantage gegaan, de wandeling er naar toe was erg mooi. Je liep midden door alle velden met thee. Het weer was minder mooi, maar we waren er op voorbereid, we hadden hele 'mooie' gele regenjassen gekocht.

De tweede dag hebben we de bus genomen naar de 'Butterfly garden'. Dit hebben we al vaker gezien, maar in Maleisië hebben ze weer andere vlinders en insecten die we wel graag wilden zien. Helaas bleek dit weer een zielige Butterfly Garden te zijn. We zagen wel heel veel mooie, maar ook weer veel dooie diertjes :( . Na de Butterfly Garden zijn we teruggelopen richting ons hostel. Ondertussen kwamen we langs aardbeienboerderijen, cactusplantages, tuincentra en kleine marktjes. Omdat de Cameron Highlands bekend staan om de lekkere aardbeien, hebben we ook wat aardbeiendingetjes geprobeerd. Van het aardbeienijs kunnen 'van der Poel' en "van Olfen' nog wat leren! Echt lekker en lekker echt!

Jammer genoeg hebben we maar weinig tijd in Maleisië en is er nog genoeg meer te zien en daarom gingen we alweer snel verder. We hadden via ons hostel tickets geboekt naar Pulau Perhentian Kecil. Dat is een heel mooi eilandje aan de oostkust van Maleisie. Een dag voor we weg zouden gaan, vertelden twee Canadezen dat ze naar het eiland hadden gebeld en dat de mensen daar zeiden dat het heel slecht weer was (door de Moesson) en je er dus niets aan zou hebben. We twijfelden of we nu wel moesten gaan, maar we zijn uiteindelijk toch maar gegaan.

Pulau Perhentian Kecil

De busrit naar Pulau Perhentian beloofde niet veel goeds, de chauffeur kon op sommige stukken niet hard rijden door de flinke regenbuien. Daardoor kwamen we een uur te laat aan bij de pier, van waar onze boot naar Perhentian zou vertrekken. Een aantal mensen in ons busje had al besloten niet meer naar het eiland te gaan, want ze hadden verhalen gehoord van mensen die vast op het eiland zaten omdat de boten niet meer gingen door het slechte weer. Ondanks de verhalen over slecht weer en vastzittende mensen zijn we toch maar gegaan. De bootreis was de meest avontuurlijke die we ooit hebben meegemaakt! Na 10 minuten was iedereen op speedboot drijfnat van de golven die in de boot sloegen. De boot knalde echt over de hoge golven en we kwamen elke keer met een harde klap weer op het water terecht! Gelukkig hebben we de reis overleefd zonder ziek te worden en toen we aankwamen scheen de zon zelfs!

Pulau Perhentian is echt een paradijsje en we hebben geen spijt dat we zijn gegaan. Het weer is helemaal niet slecht, het is alleen af en toe bewolkt! Hier op het eiland zie je heel veel aparte beesten. We zien overal grote  gekko's en kameleons. Niet zo bijzonder, maar ook erg leuk om te zien zijn de vele eekhoorntjes. Charlotte heeft zelfs nog gezien dat er een eekhoorn uit de palmboom viel en over 2 zonnende dames rende om de boom weer in te klimmen.

De grote monitor Lizards (grote hagedissen die wel 3 meter lang kunnen worden!) lopen hier ook echt overal, zelfs bij ons huisje. Gelukkig zijn ze bang voor mensen, want ze zijn echt groot!

Het programma 'Expeditie Robinson' is trouwens op een van de buureilandjes hier opgenomen.

De eerste dag hebben Mark en Jochem een wandeling rondom het eiland gemaakt, volgens de eigenaar van ons hostel zou dat maar zo'n 2,5 uur in beslag nemen, maar het bleek uiteindelijk het dubbele zijn. Het was een stevige wandeling langs de kust, waar je soms stukken over rotsen moest klimmen en met sommige stukken waar je diep door de jungle heen moest. Af en toe schrokken we aardig, omdat er grote en kleine monitor lizards zich naast het pad schuil hielden en ineens wegrenden toen we ze passeerden. Gedurende de wandeling zijn we een stuk of dertig van deze beesten gepasseerd!

De volgende dag hebben we een snorkeltripje gedaan, waar we bij 5 verschillende koraalriffen gesnorkeld hebben. De onderwaterwereld is hier echt geweldig! We hebben allerlei kleurige grote en kleine vissen gezien en hebben met enorme zeeschildpadden gezwommen. Schildpadden lijken misschien slome beesten, maar het is knap lastig om ze onder water bij te houden! Ook hebben we nog een stingray (die Steve Irwin heeft gedood), een kogelvis en natuurlijk heel veel clownvisjes (Nemo's) gezien. Als je onder water was, voelde je soms ineens iets heel erg prikken op je huid. Wel vreemd, want als je keek zag je niets. Onze gids vertelde ons later dat dat kleine kwalletjes waren, die je met het blote oog bijna niet kan zien. We zijn ook nog wezen snorkelen bij een shark-point, maar hebben helaas (of gelukkig!) geen haaien gezien. Het snorkelen is hier echt zo leuk dat we elke dag even het water ingaan om vissen te zien. Je kunt hier heel gemakkelijk snorkelen, omdat de meeste grote koraalriffen dichtbij de kust liggen, dus als je het water al inloopt zie je meteen heel veel mooie vissen. Door het vele snorkelen en ons plezier erin, hebben we besloten om de volgende keer als we op reis gaan, allebei een duikcertificaat te halen.

Na Pulau Perhentian gaan we door naar 'Taman Negera', een 130 miljoen jaar oude jungle die is omgedoopt tot 'National Park', van daaruit laten we weer wat van ons horen..